Angelca Likovič: Drag Gabrov eksperiment z otroki se ni obnesel

Trdim, da je bila osemletna osnovna šola bolj kvalitetna, kot je devetletna, ki jo je izsilil minister Gaber. Učitelji so imeli enotne učne načrte za posamezni predmet, ki niso bili tako prenatrpani. Imeli so možnost utrjevanja in poglabljanja znanja, naloge za preverjanje znanja so sestavljali sami na treh nivojih, ni bilo delovnih zvezkov. Znanje učencev je bilo zadovoljivo. Tudi pedagoška  klima na šolah je bila mnogo boljša, kot je danes. Imeli smo ocenjevanje vedenja, učenci so imeli jasna merila, kaj je dovoljeno in kaj ne....

Kaj pa danes?!

Z uvedbo devetletne osnovne šole se je pojavilo mnogo delovnih zvezkov za posamezni predmet. Založniki hočejo služiti na račun staršev. Pišejo okrožnice po šolah in ponujajo delovne zvezke. Zavod za šolstvo je končno naredil analizo delovnih zvezkov in ugotovil isto, na kar smo že pred leti opozarjali mnogi ravnatelji, da take naloge v delovnih zvezkih ne razvijajo višjih miselnih procesov in so samo potuha učiteljev, ki se jim ni potrebno poglabljati s kakšnimi nalogami bodo utrjevali in preverjali znanja. Slaba učna ura zgleda približno takole: Pregled domače naloge, če sploh je bila, ker tudi to ni več obvezno. Razlaga nove snovi: vzemite delovne zvezke in rešujte naloge. Ali so naloge pregledane in analizirane, pa je drugi problem. Pred leti smo ob koncu šolskega leta pobrali 50 delovnih zvezkov po šolah, jih pregledali in ugotovili, da so bili mnogi napol prazni, nerešeni in mnoge naloge ne pregledane. Čemu potem delovni zvezki? Starši pa jih morajo plačati. To so seveda učitelji, ki delajo po liniji najmanjšega odpora, ni veliko takih, so pa tudi in ti ne sodijo v šolo. Zato trdim, da je tudi tu zelo pomembna kadrovska politika. Vsak ne more biti učitelj!

Ministrstvo za šolstvo noče prevzeti nobene odgovornosti nad kvaliteto delovnih zvezkov in drugih učnih pripomočkih, ki jih je mnogo preveč. Ministrstvo je šole obvestilo z okrožnico, da se same odločajo za uporabo učnih pripomočkov, kamor sodijo tudi delovni zvezki. Založniki pa so tudi šolam poslali okrožnico, v kateri na široko seveda priporočajo uporabo delovnih zvezkov. Prava anarhija, ki je podobna že kaosu.

Zato ne govorimo o enotni javni osnovni šoli. Šole bodo čedalje bolj različne, kvalitete pa ne spremlja nihče. Na našem Ministrstvu za šolstvo je zaposlenih mnogo, mnogo kadra, ki ne vemo kaj sploh delajo, saj so le v pisarnah. Prav oni bi morali  spremljati delo naših šol, ugotavljati kvaliteto, javno predstavljati kvalitetne šole in opozarjati na probleme. Ta velika masa ljudi dela le s papirji, ki pa prenese vse. Treba je ugotavljati dejansko stanje. Mi imamo ogromno institucij, od Zavoda za šolstvo, Ministrstva, Pedagoškega inštituta..., a kvalitete dela šol nihče konkretno ne spremlja. Vsi pa dobivajo lepe plače in so daleč odmaknjeni.

Ministrstvo bi moralo skupaj s stroko in z vključitvijo kvalitetnih učiteljev, ki jih ne manjka, pripraviti enotna navodila glede uporabe učnih pripomočkov, ki bi veljala za vse šole v Sloveniji. Čim manj nekvalitetnih delovnih zvezkov, učenci naj več samostojno pisno odgovarjajo in sploh pišejo, naloge za preverjanje in utrjevanje naj učitelji pripravijo sami, čim več ustnega spraševanje. Osnovna šola mora učence naučiti kakovostnega pisnega in ustnega sporočanja.

Tudi učne načrte je treba razbremeniti vsega balasta, da bo čas tudi za utrjevanje in poglabljanje temeljnega znanja. Sedaj pa se dogaja, da pride NPZ (nacionalno preverjanje znanja, ki pa je enotno za vso Slovenijo), učitelji pa še snovi niso obravnavali, kaj šele utrjevali. 

Marsikaj je v naši osnovni šoli narobe, pa za to niso krivi učitelji. Njihovo delo je danes zelo težko, sami naj bi nosili odgovornost za vse: od kvalitete pouka, do disciplinskih problemov, do izsiljevanja staršev po boljših ocenah...

Ministrstvo za šolstvo s to ministrico ne  bo naredilo potrebnih sprememb.
Z volitvami, ki se nam bližajo, se kaže velika možnost, da dobimo sposobno vlado tudi na tem posročju.

Nov minister bo moral biti zelo odločen in urediti nujne spremembe:
- Reorganizacija inštitucij, da bodo resnično spremljaje delo šol.
- Mnogo večja vzgojna naloga šole.
- Nov Pravilnik o dolžnostih (predvsem dolžnostih) in pravicah učencev, ki bo enoten za vse šole. Jasno postaviti meje.
- Nazaj uvesti ocenjevanje vedenja.
- Ministrstvo mora prevzeti večjo odgovornost, ne pa se samo izgovarjati na šolsko samoupravljanje. Oni morajo dajati enotne navodila vsem javnim osnovnim šolam.
- In še marsikaj...

Naša skupna naloga in dolžnost pa je, da vrnemo učiteljem ugled, saj opravljajo zelo pomembno poslanstvo. Vzgajajo in izobražujejo naše mlade. Prav oni s pomočjo staršev in družin postavljajo temelje mladim osebnostim za niihivo samostojno življenje, delo ter na moralnem in intelektualnem področju. Od kvalitete teh temeljev je odvisno, kako bodo živeli in v kakšne osebnosti se bodo razvili mladi, ko odrastejo.

Angelca Likovič

Sorodne novice

Komentarji

Komentiranje trenutno ni mogoče.

KUL.si - Zavod za družino in kulturo življenja je neprofitna organizacija, ki je leta 2009 nastala z namenom pospeševanja temeljnih vrednot: človeškega življenja, človekovih pravic, družine, solidarnosti, demokracije, svobode in aktivnega državljanstva. Spletna stran 24kul.si je interna spletna stran zavoda, Civilne iniciative za družino in pravice otrok ter Koalicije za otroke gre!. Namenjena je izključno informiranju svojih članov in simpatizerjev.

E-novice

E-novice so namenjene obveščanju o delovanju Zavoda KUL.si in povezovanju vseh, ki jih zanima problematika družine in življenja.

Back to Top